Terug naar Rome Ciampino Airport // transport (metro, trein, bus) naar centrum, taxi, auto huren

Geschiedenis van Ciampino Airport // van WO 2 tot 100 vluchten per dag

Ciampino Airport werd al in 1916 in gebruik genomen en behoort nu tot de zes oudste nog operationele luchthavens in de wereld. Dat maakt de geschiedenis van Ciampino Airport uitermate interessant. Tot aan 1960 was deze luchthaven de enige en dus belangrijkste in de omgeving van Rome. Jaarlijks maakten ruim 2 miljoen passagiers er gebruik van. Toen in 1960 Leonardo da Vinci-Fiumicino geopend werd braken er andere tijden aan. Fiumicino groeide uit tot de grootste luchthaven van Rome en Ciampino Airport werd daardoor ruim veertig jaar gebruikt voor alleen militaire doeleinden, charters, de plezierluchtvaart en exclusieve vluchten.

Tweede wereldoorlog
De periode van de Tweede Wereldoorlog was een bewogen tijd voor Ciampino Airport. In 1944 werd de luchthaven door de geallieerden veroverd op de Duitsers en gebruikt als uitvalsbasis voor de Amerikaanse luchtmacht, die eerst van hieruit de C-47 Skytrain voor troepentransport en de met bommen beladen A-36 Apache het luchtruim instuurden, en het vervolgens tot aan het einde van WOII gebruikte als overslagplaats voor de transitie van vliegtuigen en personeel.

Comeback naar de commerciële luchtvaart
De comeback naar de commerciële luchtvaart begon voor Ciampino Airport vanaf 2007, toen prijsvechters Ryanair, Wizz Air en EasyJet luchthaven als bestemming in hun schema’s opnamen. Helaas heeft Easyjet zich in 2008 teruggetrokken van Ciampino Airport, waardoor alleen Wizz Air en Ryanair overbleven. Passagiersaantallen namen een vlucht tot de huidige stand van een ruime 5 miljoen per jaar.

100 vluchten per dag
De consequenties voor de omgeving van de luchthaven waren al snel te merken. Toenemende klachten over geluidsoverlast zetten niet lang na de komst van Ryanair en Wizz Air de Italiaanse overheid aan tot onderzoek naar de mogelijkheid van een derde luchthaven voor Rome. Deze leek gevonden te zijn in Viterbo, zo’n 90 kilometer ten noorden van de stad. Het doel was om deze derde luchthaven in 2020 operationeel te hebben voor lijndiensten van prijsvechters. Dit plan gaat echter niet door. Voor Ciampino Airport is nu een maximum gesteld van 100 vluchten per dag.

General Aviation op Ciampino Airport
Naast de commerciële luchtvaart, bedient Ciampino Airport tevens de militaire en de kleine luchtvaart (General Aviation oftewel GA). Bij GA gaat het om exclusieve vluchten voor particulieren, al dan niet met eigen toestel. Voor de general aviation zijn er op Ciampino Airport aparte terminals met eigen voorzieningen en ook eigen parkeerplaatsen.